PPICT menyediakan 3 jenis perkhidmatan iaitu:
Pembangunan Projek
Pembangunan projek melibatkan aktiviti dalam merancang, mengkaji, membangun dan melaksanakan projek-projek ICT yang berimpak tinggi sama ada projek yang merentasi agensi atau projek yang menyokong secara terus perkhidmatan utama agensi serta menyokong pencapaian program teras Misi Nasional untuk mempertingkatkan tahap penyampaian Perkhidmatan Awam.
Penglibatan Pasukan Perunding ICT dalam Pembangunan Projek adalah untuk membantu pelanggan bermula dari awal hingga akhir projek bergantung kepada peringkat dan tahap penglibatan. Pembangunan Projek perlu dilengkapi dengan jadual perancangan, mempunyai aktiviti, penghasilan, tugasan dan sebagainya. Di akhir projek, Pasukan Projek akan menghasilkan produk dalam bentuk dokumen dan/ atau, sistem aplikasi dan/atau instalasi ICT.
Khidmat Perundingan
Perkhidmatan perundingan melibatkan kajian ke atas proses/ laporan terhadap projek-projek ICT yang dilaksana atau yang bermasalah. Satu laporan yang mengandungi perakuan dan cadangan penyelesaian terhadap projek yang dilaksanakan akan dihasilkan.
Khidmat Nasihat
Memberi panduan dan bimbingan kepada agensi dalam melaksanakan sesuatu projek ICT atau bagi tujuan menyelesaikan sesuatu masalah ICT.
Perkhidmatan yang disediakan merangkumi 3 trek pengkhususan yang terdiri dari 8 bidang kepakaran ICT iaitu:
(a) Trek Strategis
(i) Pengurusan Strategik ICT
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam pengurusan strategik ICT antaranya adalah pembangunan dan semakan semula Pelan Strategik ICT (ISP) agensi supaya selaras dengan Pelan Strategik Agensi dan Pelan Strategik ICT Sektor Awam.
(ii) Pengurusan Maklumat
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat projek-projek bidang pengurusan maklumat, pengurusan pengetahuan dan pengurusan kandungan.
(iii) Pengurusan Projek ICT
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam menguruskan projek-projek ICT dan menyelesaikan masalah pelaksanaan projek ICT.
(b) Trek Pembangunan Sistem
(i) Pembangunan Sistem
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam aplikasi online termasuk kajian keperluan, analisa sistem, rekabentuk sistem, pemprograman, pengujian, pelaksanaan dan penyenggaraan.
(ii) Pengurusan Pangkalan Data
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam rekabentuk, pengauditan dan pengurusan pangkalan data.
Maklumat perkhidmatan yang disediakan oleh Pasukan Perunding ICT Sektor Awam (Pengurusan Pangkalan Data) kepada agensi-agensi sektor awam boleh didapati di dalam Katalog Servis Pasukan Perunding ICT Sektor Awam (Pengurusan Pangkalan Data).
(c) Trek Teknikal
(i) Pengurusan Rangkaian
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam rekabentuk, pengurusan prestasi, trouble shooting dan pengurusan konfigurasi rangkaian.
(ii) Pengurusan Keselamatan Maklumat ICT
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam pengurusan keselamatan maklumat seperti tadbir urus keselamatan maklumat, pengurusan risiko, penilaian keselamatan sistem dan rangkaian, dan perancangan kesinambungan perkhidmatan /pemulihan bencana.
(iii) Pengurusan Pusat Data
Menyedia khidmat pembangunan, perundingan dan nasihat dalam perancangan, pembangunan dan pengoperasian pusat data.
Prosedur Pemberian Perkhidmatan
Prosedur perkhidmatan adalah berasas kepada MS ISO 9001 MAMPU. Permohonan yang diterima akan dinilai dan dibuat kajian awal (jika diperlukan) bagi mengenalpasti masalah dan menentukan bidang khidmat perundingan yang bersesuaian.
Maklumat Lanjut:
Ketua Pengarah
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)
Jabatan Perdana Menteri
Pasukan Perunding ICT Sektor Awam,
Aras 5, Bangunan MKN Embassy Techzone, Blok B,
No. 3200, Jalan Teknokrat 2,
63000 Cyberjaya, Sepang, Selangor Darul Ehsan
(u.p. Ketua Perunding, Bahagian Perundingan ICT)
Nombor Telefon : 603-8000 8000
Nombor Faks : 603-8318 4414