Tarikh : 4 Disember 2017
Masa : 12.00 tengahari – 1.00 petang
Tempat : MAMPU Putrajaya
Kerjasama Industri : Asia Online Publishing Group (AOPG) Sdn. Bhd.
Kerjasama Agensi : MAMPU, JPM
Peserta : MAMPU, JPM dan AOPG
Pautan : http://www.data.gov.my/event/75
http://www.data.gov.my/article/impact#
LATAR BELAKANG
Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) dan Syarikat Asia Online Publishing Group (AOPG) Sdn. Bhd. telah menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MoU) sebagai salah satu usaha untuk mencapai objektif pelaksanaan data terbuka iaitu memperkasakan perkongsian data bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan untuk kesejahteraan rakyat. MAMPU selaku penggerak dan peneraju transformasi penyampaian perkhidmatan awam merangka hala tuju, menyemarak transformasi sistem penyampaian perkhidmatan awam berpaksikan rakyat dan berpacukan data dengan menggunakan pendekatan yang lebih kreatif dan inovatif sejajar dengan aspirasi dan agenda negara iaitu Rancangan Malaysia Kesebelas (RMKe-11) serta Transformasi Nasional 2050 (TN50). Manakala AOPG merupakan pemilik dan penerbit portal Big Community bagi platform perkongsian pengetahuan, kolaborasi, perbincangan dan peluang jalinan perhubungan untuk menyemarakkan pelbagai inovasi berpaksikan data.
Memorandum dimeterai untuk tempoh setahun bermula pada 5 Oktober 2017 dan berakhir pada 4 Oktober 2018, merupakan komitmen padu MAMPU dan AOPG untuk berkolaborasi dalam Program Big Open Wrangle (BOW) dan inisiatif-inisiatif lain. Program BOW merupakan satu pertandingan pembangunan aplikasi mudah alih, penciptaan data baharu atau penyelidikan secara dalam talian, mulai pada 5 Oktober 2017 sehingga 4 April 2018.
OBJEKTIF
Program ini bertujuan untuk:
1. Meningkatkan impak data terbuka melalui promosi dan penerbitan berkaitan Data Terbuka;
2. Meningkatkan kualiti dan kuantiti Data Terbuka;
3. Meningkatkan bilangan penggunaan Data Terbuka di kalangan rakyat di dalam dan luar Negara;
4. Menggalakkan projek dan inisiatif yang memberikan faedah kepada bisnes atau sosial dan insights sebagai hasil daripada penggunaan
data terbuka; dan
5. Meningkatkan kedudukan Malaysia di dalam indeks data terbuka antarabangsa.
IMPAK
Antara impak program ini adalah seperti berikut:
1. Meningkatkan kuantiti dan kualiti set data;
2. Meningkatkan promosi Data Terbuka; dan
3. Meningkatkan ranking Open Data Barometer.
Dikemas kini pada 01.07.2019