PENGENALAN
- MyGCC merupakan satu inisiatif bitara MAMPU untuk memudah cara komunikasi orang awam dengan Agensi Kerajaan serta menambah baik sistem penyampaian perkhidmatan Kerajaan melalui penggunaan konsep single point of contact iaitu menggunakan satu nombor telefon tunggal 03-8000 8000. Seterusnya saluran komunikasi MyGCC telah diperluaskan meliputi SMS, e-mel, media sosial (Facebook, Twitter & Instagram) dan Chatbot SITI@MyGCC (Sharing Information Through Innovation).
- Perkhidmatan yang disediakan oleh MyGCC membolehkan orang ramai membuat pertanyaan, aduan, cadangan/maklum balas, penghargaan serta mendapatkan bantuan direktori kepada pelbagai Agensi Kerajaan secara 24 jam, 7 hari seminggu dan 365 hari setahun.
SEKSYEN PEMBANGUNAN DAN PENTADBIRAN
- Merancang, mengurus dan memantau pembangunan operasi MyGCC meliputi aspek teknikal, kompetensi, sumber manusia dan pengurusan perubahan.
- Melaksana program penyelidikan dan pembangunan (R&D) terhadap teknologi, standard dan amalan terbaik dalam industri pusat panggilan yang dapat diadaptasi di MyGCC.
- Mengurus dan memantau skop kerja serta tuntutan pembayaran bagi kontrak pembangunan projek MyGCC.
- Menyelaras isu dan perkara berbangkit semasa aktiviti pembangunan MyGCC.
- Mengurus, menilai dan memantau permohonan perubahan (change request) bagi fungsi dan spesifikasi teknikal di bawah aktiviti pembangunan projek MyGCC.
- Mengurusetiakan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal dan Mesyuarat Jawatankuasa PEMANDU Projek MyGCC.
- Menguruskan hal ehwal pentadbiran MyGCC.
- Merangka dan melaksana pelan latihan bagi Pegawai Khidmat Pelanggan (PKP) di MyGCC.
SEKSYEN OPERASI
- Mengurus dan menyelaras operasi harian MyGCC dan menyediakan perkhidmatan dengan pelanggan melalui saluran panggilan dan saluran bukan panggilan 24 jam sehari, 7 hari seminggu.
- Memantau operasi harian secara real-time yang melibatkan pengurusan ketersediaan (availability) PKP untuk menerima panggilan/transaksi, kebolehupayaan sistem (uptime system) dan pengurusan prestasi MyGCC (service level management).
- Menerima transaksi daripada pelanggan dan membantu memberikan penyelesaian terhadap kes yang diajukan oleh pelanggan kepada MyGCC.
- Mengurus dan merekod semua kes yang diterima oleh MyGCC.
- Mengurus dan menyelesaikan kes yang dipanjangkan ke peringkat kedua (eskalasi dan focal point) yang diterima dalam tempoh masa yang ditetapkan.
- Memantau kualiti perkhidmatan yang diberikan oleh petugas MyGCC.
- Menyiasat kes-kes aduan dan penghargaan yang diterima atas perkhidmatan yang diberikan oleh MyGCC.
SEKSYEN ICT
- Merangka, memantau, menyemak dan menambah baik proses kerja, maklumat perkhidmatan dan keperluan teknikal operasi MyGCC.
- Mengurus dan memantau rangkaian sistem dan telekomunikasi operasi MyGCC.
- Menyelaras dan berhubung dengan Single Point of Contact (SPOC) dan Subject Matter Expert (SME) di kementerian/jabatan/agensi yang berkenaan dalam urusan untuk mendapatkan maklumat bagi sistem K-Base.
- Menyedia laporan serta analisis berkenaan operasi mengikut keperluan secara berkala atau ad-hoc.
RANTAIAN KE HADAPAN
Pada masa akan datang, MyGCC telah pun menetapkan hala tujunya iaitu untuk beralih dari cara komunikasi konvensional sedia ada multichannel kepada teknologi baharu iaitu secara Omnichannel. Omnichannel akan meningkatkan lagi kecekapan perhubungan komunikasi antara MyGCC dengan semua pihak. Orang awam boleh menghubungi MyGCC dengan menggunakan mana-mana saluran secara serentak.