Fungsi Bahagian :
- Merancang dan melaksanakan penyelidikan mengenai pengurusan dan pembangunan organisasi awam.
- Menyediakan dasar, standard dan garis panduan amalan-amalan terbaik pengurusan dan penyampaian perkhidmatan awam.
- Menyediakan manual bimbingan pelaksanaan amalan-amalan terbaik pengurusan dan penyampaian perkhidmatan awam.
- Merancang dan melaksanakan kajian keberkesanan pelaksanaan dasar, standard dan garis panduan amalan pengurusan organisasi awam.
SEKSYEN PENYELIDIKAN SISTEM DAN PROSEDUR (SPS)
- Merancang dan menyelaras penyelidikan pengurusan (tindakan / tinjauan) dalam bidang sistem dan prosedur untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penggubalan dasar, penyediaan standard dan garis panduan dalam bidang sistem dan prosedur untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penyediaan manual bimbingan amalan terbaik pengurusan dan penyampaian perkhidmatan dalam bidang sistem dan prosedur untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan melaksanakan kajian keberkesanan pelaksanaan dasar, standard dan garis panduan amalan pengurusan organisasi awam dalam bidang sistem dan prosedur untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar/ agenda semasa negara.
- Melaksanakan khidmat nasihat dalam bidang sistem dan prosedur.
SEKSYEN PENYELIDIKAN PERHUBUNGAN PELANGGAN (SPP)
- Merancang dan menyelaras pelaksanaan penyelidikan pengurusan (tindakan / tinjauan) dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penggubalan dasar, penyediaan standard dan garis panduan dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penyediaan manual bimbingan amalan terbaik pengurusan dan penyampaian perkhidmatan dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan melaksanakan kajian keberkesanan pelaksanaan dasar, standard dan garis panduan amalan pengurusan organisasi awam dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Melaksanakan khidmat nasihat dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan.
SEKSYEN PENYELIDIKAN INOVASI (SPI)
- Merancang dan menyelaras pelaksanaan penyelidikan pengurusan (tindakan / tinjauan) dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penggubalan dasar, penyediaan standard dan garis panduan dalam bidang Inovasi untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan menyelaras penyediaan manual bimbingan amalan terbaik pengurusan dan penyampaian perkhidmatan dalam bidang pengurusan perhubungan pelanggan untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Merancang dan melaksanakan kajian keberkesanan pelaksanaan dasar, standard dan garis panduan amalan pengurusan organisasi awam dalam bidang Inovasi untuk mencapai objektif MAMPU dan dasar / agenda semasa negara.
- Melaksanakan khidmat nasihat dalam bidang Inovasi.