PENERANGAN
Pengurusan rekod yang sistematik dan berkesan adalah amat penting dilaksanakan kerana rekod diperlukan oleh setiap Pejabat Awam dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya bagi membolehkan mereka membuat keputusan dan tindakan. Rekod diwujud, diterima dan diguna dalam menjalankan aktiviti sesebuah organisasi bagi menyokong perjalanan aktiviti yang berterusan, mematuhi persekitaran perundangan, dan menyedia keperluan kebertanggungjawaban. Organisasi hendaklah mewujud dan menyimpan rekod yang sahih, andal dan boleh diguna, serta melindungi keutuhan rekod itu selama rekod tersebut diperlukan.
Rekod diwujudkan dalam pelbagai jenis dan bentuk termasuk secara elektronik. MAMPU telah melaksanakan pengurusan rekod secara hibrid bermula pada tahun 2014 sehingga kini dengan penggunaan DDMS 2.0 (Document Digital Management System 2.0.
Sebagai pemilik proses bagi pengurusan rekod di MAMPU, BKP bertanggungjawab memastikan setiap warga memahami tentang pelaksanaan pengurusan rekod di MAMPU serta cekap dan mahu menggunakan sistem DDMS 2.0.
Sebarang pertanyaan berkaitan pengurusan rekod boleh berhubung dengan pegawai Unit Regsitri dan Rekod (URR) di talian 03-8872 7457 (Fadzlette Azra Fesal) / 03-887 23087 (Juliana Mohd Asni ) / 03-887 23104 (Nur Syazwana Mohd Sham).
PUNCA KUASA & PROSEDUR PENGURUSAN REKOD
– Pekeliling Perkhidmatan Sumber Manusia : Panduan Pentadbiran Dan Pengurusan Pejabat Versi 1.0 (2022)
– APKP MAMPU Bil. 1 Tahun 2013 Tatacara Pengurusan Rekod Dengan Penggunaan Aplikasi DDMS
– Tatacara Pengurusan Rekod Elektronik dalam DDMS di Pejabat Awam 2022
– Jadual Pelupusan Rekod Urusan Am 2012
– Jadual Pelupusan Rekod Kewangan Dan Perakaunan 2008
– Jadual Pelupusan Rekod Urusan Fungsian MAMPU 2012
BORANG-BORANG
– Borang Permohonan Pembukaan Fail di dalam Sistem DDMS 2.0 (URR-ISMS 1/2021)
SISTEM DDMS